Boo Områdesnämnd 2005-06-15
Detta är ett utdrag ur protokollet från Boo Områdesnämnd
2005-06-15 innehållande punkter som ansetts beröra Kummelnäs.
OBS!
- Utdraget innehåller inte alla punkter/paragrafer som föredrogs på mötet.
- I vissa fall har delar av punkter/paragrafer som inte berör Kummelnäs utelämnats.
- Vi kan inte garantera utdragets överensstämmelse med originalet.
- Originalet kan läsas i sin helhet hos Nacka Kommun.
Detta utdrag innehåller följande punkter:
<- Tillbaka
___
§ 112 Startpromemoria för detaljplan för huvudvägar i Norra Boo
Lövbergavägen - Kummelnäsvägen - Vikingshillsvägen
Beslut
Områdesnämnden noterar informationen till protokollet.
Ärendet
Projektledare Rolf Markman informerade i ärendet.
Projektet syftar till att ge huvudvägarna i Norra Boo sådan standard och
utformning att de klarar buss- samt gång- och cykeltrafiken på ett trafiksäkert
sätt och att möjliggöra trafik- och VA-försörjning av intilliggande
detaljplaneområden i den takt som behövs för deras utbyggnad.
Avsikten är att utbyggnaden av vägar ska finansieras genom uttag av
gatukostnadsersättningar enligt plan- och bygglagens regler. Detaljplanearbetet
föreslås starta direkt efter kommunstyrelsens beslut.
Förnyelseplaneringen i norra Boo har hittills varit inriktad på omvandling av
fritidsbebyggelse till permanentbebyggelse och därmed sammanhängande frågor. I
planområdena ingår inte huvudvägnätet i Norra Boo. Denna fråga är heller inte
särskilt utförligt behandlad i Planeringsstrategi för utvecklingsområden i Boo.
För att erforderligt vägutrymme ska kunna säkerställas innan
förnyelseplaneringen i Norra Boo kommit för långt måste en detaljplan för
aktuella vägar tas fram. I detaljplanen för Söder Grävlingsberg har vissa
reservationer för breddning av Kummelnäsvägen gjorts. Med hänsyn till
detaljplanens formella läge kan inga ytterligare markreservationer göras.
Handlingar i ärendet
Planenhetens tjänsteskrivelse 2005-06-02
Förhandskopia på Start-PM för dp för huvudvägar i norra Boo 2005-06-02
Beslutsgång
Nämnden noterade informationen till protokollet.
Åsa Eklund (m), Peter Zethraeus (m), Bertil Damberg (s) och Henrik Sundström
(mp) deltog p.g.a. jäv inte i handläggningen av ärendet.
Anteckningar
Cathrin Bergenstråhle (m) gjorde följande anteckning till protokollet:
"Utredningen bör ges en rejäl översyn innan det görs till planförslag/start-PM.
Den del av planen som definierar Drottningvägen som uppsamlingsväg baserar sig
på en otidsenlig trafiksyn, och strävar till att etablera trafikstråk längst in
i ett bostadsområde istället för att trycka ut trafiken till
Kummelnäsvägen/Vikingshillsvägen. Detta kommer att generera framtida
trafikproblem.
Det finns ett starkt motstånd bland de boende i området att dra in bussen via
Lövbergavägen. Den kommer då att passera två dagis, samt gå rakt igenom ett
tätbebyggt område med 30 km hastighetsbegränsning (idag stadfäst genom
farthinder, något som måste avlägsnas för att möjliggöra busstrafik).
Restidsförkortningen för denna trafikomläggning blir försumbar (1,5 km kortare
körsträcka 50 km/h = 2 min). Möjligheten för skolbarnen i området att ta bussen
till Sågtorpsskolan försvinner dessutom (!). Istället borde bussdragningen
kvarstå som idag, och istället bör Hasseluddsbussen gå upp Lövbergavägen och
vända vid Porsmosseverket.
Det är också anmärkningsvärt att tjänsteskrivelsen vid uppskattning av antalet
fastigheter som berörs nämner att "med hänsyn till områdesnämndens senaste
direktiv när det gäller tomtstorlekar så kan siffran bli avsevärt högre". Vilka
direktiv avses??"
Anders Huzelius (s) gjorde följande anteckning till protokollet:
"Vi socialdemokrater anser det vara felaktigt att de boende i området ska
bekosta vägar av allmänintresse. Vägar som har reguljär busstrafik och används
av allmänheten ska naturligtvis finansieras av skattemedel.
Vi har tidigare ställt frågan om vad våra skattemedel ska användas till; om inte
till gemensamma lösningar i vår kommun? Om inte Kummelnäs-, Vikingshills- och
Lövbergavägen är att betrakta som gemensamma vägar som ska gemensamt
finansieras. Vad ska vi då ha skatten till? Vi måste ju få något tillbaka som
skattebetalare! Det verkar som att vi får väldigt lite för våra skattepengar i
Nacka, särskilt i Boo.
Vi socialdemokrater är dessutom förvånande över sättet att bestämma
jävssituationen i den här frågan. Eftersom vi är för en skattefinansiering av
allmänna vägar i kommunen, så skulle det innebära att alla
innevånare/förtroendevalda är berörda i alla liknande frågor och därmed också
jäviga. Vilket är en demokratisk orimlighet! Den tolkning av jävsreglerna som
här gjorts av ansvariga tjänstemän, anser vi socialdemokrater, i sig är en
politisering av frågan."
Bo Ericson (mp) gjorde följande anteckning till protokollet:
"Förslaget till att finansiera utbyggnaden av huvudvägarna Lövbergavägen,
Kummelnäsvägen och Vikingshillsvägen, genom att låta fastighetsägarna i området
själva betala, i stället för att kommunen tar på sig dessa kostnader på samma
sätt som i södra Boo och de flesta andra huvudvägarna i Nacka, är politiskt.
Ett neutralt tjänstemannaförslag borde följa kommunallagens grundläggande
likställighetsparagraf.
Är det de handläggande tjänstemännens politiska åsikter som ligger bakom
förslaget eller är det den borgliga majoriteten, som till stor del får sina
vägar betalda av kommunen, som på informella möten ger tjänstemännen politiska
direktiv.
Detta mycket orättvisa förslag ligger dock helt i linje med den tjänsteskrivelse
00-06-29 från M&S samt Fastighetskontoret inför starten av "Planeringsstrategin
för utvecklingsområdena i Boo", där chefstjänstemännen sammanfattade:
"Utbyggnad och förbättringar liksom drift av det lokala vägnätet kommer
sannolikt att i de flesta fall att ske under enskilt huvudmannaskap. Väl
fungerande vägföreningar finns etablerade inom utredningsområdet, som kan ta
hand om denna uppgift. Det betyder att den kommunala ekonomin i det avseendet
inte berörs på annat sätt än att kostnaderna för det kommunala bidraget till
vägföreningarna p.g.a. permanentboende kommer att öka."
Detta förslag som låg till grund för hela planeringsstrategin, var ett försök
från den borgliga majoriteten att försöka frångå huvudregeln som säger att
kommunen inte får avsäga sig huvudmannaskapet för vägarna vid en
detaljplanering.
Men vilka är det som för fram dessa orättvisa förslag utan protokoll?"
<- Tillbaka
___
§ 118 Ändring av områdesbestämmelser för Norra Boo (OB 3), Kummelnäs 1:121
Dnr ONB 2005/63-214
Beslut
Områdesnämnden avslår begäran om att få Kummelnäs 1:121 omklassad från
fritidshus till permanentbostad.
Ärendet
Fastigheten Kummelnäs 1:121 är belägen vid Solovägen i norra Boo. För området
gäller områdesbestämmelser som vann laga kraft 26/11 1992. Enligt dessa är
Kummelnäs 1:121 klassad som fritidsfastighet, vilket innebär en största tillåtna
byggnadsarea om 45 m² samt uthus om 20 m².
Fastigheten Kummelnäs 1:121 ligger i området Grävlingsberg och Söder
Grävlingsberg som är under planläggning. Samråd av planförslaget hölls sommaren
2002 och utställning hösten 2003. Planförslaget planeras att tas upp för
antagande under hösten 2005.
Ägaren till fastigheten har inkommit med en begäran om ändring av
områdesbestämmelserna genom enkelt planförfarande avseende klassificeringen av
fastigheten, från fritidshus till permanentbostad.
Anförda skäl för ändring av områdesbestämmelserna motiverar inte en ändring av
klassificeringen för berörd fastighet. Nämnden kan inte frångå den turordning i
förnyelseplaneringen som är beslutad av kommunstyrelsen. Nämnden får ständigt
förfrågningar om omklassificeringar av fritidshusfastigheter till
permanentbostäder genom enkelt planförfarande, som vi måste säga nej till. Denna
typ av ärenden kan inte prioriteras före förnyelseplaneringen.
Avsikten med gällande områdesbestämmelser är bl.a. att motverka ytterligare
permanentning i avvaktan på en VA-utbyggnad. En förändring av markanvändningen
bör ske med detaljplan. I detta område pågår dessutom planarbete.
Planenhetens förslag till beslut
Områdesnämnden avslår begäran om att få Kummelnäs 1:121 omklassad från
fritidshus till permanentbostad.
Handlingar i ärendet
Planenhetens tjänsteskrivelse 2005-05-17
Ansökan om planändring med bilagor.
Yrkanden
Bertil Damberg (s) yrkade att nämnden skulle bifalla ansökan om omklassning av
fastigheten från fritidshus till permanentbostad.
Beslutsgång
Nämnden beslöt med avslag på Bertil Dambergs yrkande att avslå ansökan om
omklassning.
Reservationer
Den socialdemokratiska gruppen lämnade följande reservation till protokollet:
"Den planeringsstrategi för utvecklingsområden i Boo som Områdesnämnden i full
politisk enighet beslutade om under 2000 har enligt oss socialdemokrater
torpederats och skjutits i sank av den moderatledda majoritetens tombolaliknande
politik. Tillåta utbyggnad här, förbjuda där. Tillåta omklassningar från
fritidsboende till permanentfastighet där. Men inte här. Vi socialdemokrater
anser att det gått så långt att det urholkar allmänhetens förtroende för den
politiska makten.
Dessutom har en under många år långt gången underlåtenhet att genomföra en
nödvändig modernisering av stora områden i Boo. Fastighetsägare tvingas därför
att leva under former som inte är värdiga ett modernt samhälle. Eftersom
samhället - i Boo i mer än 30 representerat av en moderatledd majoritet - inte
förmått tillfredsställa fastighetsägarnas intressen, anser vi socialdemokrater
att det åligger oss politiker ett extra ansvar att inte ytterligare straffa de
fastighetsägare som rättmätigt önskar utveckla sitt boende.
Vi reserverar oss därför mot att ansökan om omklassning avslagits av den
moderatledda majoriteten."
<- Tillbaka
___
§ 121 Kummelnäs 1:121 - Solovägen 2
Ansökan om bygglov för tillbyggnad av fritidshus
Beslut
Ansökan om bygglov för tillbyggnad av fritidshus avslås med hänvisning till att
förutsättningar saknas att bevilja lov enligt 8 kap 12 § plan- och bygglagen,
PBL.
Ärendet
För området gäller områdesbestämmelser OB 3 som vann laga kraft den 26 november
1992. Enligt områdesbestämmelserna får fastigheten bebyggas med ett fritidshus
med 45 kvm byggnadsarea i en våning med loft och uthus med en byggnadsarea om 20
kvm. Källarvåning får ej utföras. Fastigheten ligger inte inom kommunens
verksamhetsområde för vatten och avlopp.
Fastigheten är belägen inom planområde Grävlingsberg och Söder Grävlingsberg.
Detaljplaneförslaget beräknas tas upp för antagande under hösten 2005.
Fastigheten som har en yta om 1 820 kvm är bebyggd med ett fritidshus om ca 51
kvm byggnadsarea i två våningar och källare och ett uthus om ca 20 kvm.
Förslaget till tillbyggnad omfattar 13 kvm fördelat på två tillbyggnader, en i
en våning och en del i två våningar. Huvudbyggnaden skulle få en byggnadsarea om
ca 64 kvm. Därutöver innehåller ansökan skärmtak med en byggnadsarea om
sammanlagt 19,8 kvm. Förslagen tillbyggnad är väl utformad med hänsyn till
husets och tomtens karaktär.
Sökanden har begärt ändring av områdesbestämmelserna för fastigheten så att
bostad för permanentboende kan tillåtas. Denna ansökan behandlas som ett separat
ärende.
Skäl till beslut
Nämnden konstaterar att föreslagen tillbyggnad strider mot gällande
områdesbestämmelser och bedömer att den inte ryms inom begreppet mindre
avvikelse då avvikelsen är 42 % jämfört med tillåten byggnadsarea för
fritidshus. (Skärmtaken inte inräknade) Detta innebär att det saknas
förutsättningar att bevilja bygglov enligt plan- och bygglagen (PBL) 8 kap 12 §.
Ett yttrande över förslag till beslut från fastighetsägaren registrerades
2005-06-08.
Bygglovenhetens förslag till beslut
Ansökan om bygglov för tillbyggnad av fritidshus avslås med hänvisning till att
förutsättningar saknas att bevilja lov enligt 8 kap 12 § plan- och bygglagen,
PBL.
Handlingar i ärendet
Bygglovenhetens tjänsteskrivelse 2005-05-31 rev. 2005-06-08 med karta och
ritningar
Skrivelser från sökanden 2005-05-31 och 2005-06-06
Yrkanden
Bertil Damberg (s) yrkade att nämnden skulle bevilja ansökan om bygglov.
Beslutsgång
Nämnden beslöt med avslag på Bertil Dambergs yrkande att avslå ansökan om
bygglov i enlighet med förslaget till beslut.
Reservationer
Den socialdemokratiska gruppen lämnade följande reservation till protokollet:
"Den planeringsstrategi för utvecklingsområden i Boo som Områdesnämnden i full
politisk enighet beslutade om under 2000 har enligt oss socialdemokrater
torpederats och skjutits i sank av den moderatledda majoritetens tombolaliknande
politik. Tillåta utbyggnad här, förbjuda där. Tillåta omklassningar från
fritidsboende till permanentfastighet där. Men inte här. Vi socialdemokrater
anser att det gått så långt att det urholkar allmänhetens förtroende för den
politiska makten.
Dessutom har en under många år långt gången underlåtenhet att genomföra en
nödvändig modernisering av stora områden i Boo. Fastighetsägare tvingas därför
att leva under former som inte är värdiga ett modernt samhälle. Eftersom
samhället - i Boo i mer än 30 representerat av en moderatledd majoritet - inte
förmått tillfredsställa fastighetsägarnas intressen, anser vi socialdemokrater
att det åligger oss politiker ett extra ansvar att inte ytterligare straffa de
fastighetsägare som rättmätigt önskar utveckla sitt boende.
Vi reserverar oss därför mot att ansökan om bygglov avslagits av den
moderatledda majoriteten."
Detta beslut kan överklagas av den som berörs av beslutet om beslutet går denne
emot.
Överklagandet ska vara ställt till Länsstyrelsen i Stockholms län men skickas
till Områdesnämnden Boo Nacka kommun 131 81 NACKA. Överklagandet ska ha kommit
in inom tre veckor från den dag då den som vill överklaga fick del av beslutet.
<- Tillbaka
___
§ 122 Återuppbyggnad av del av Långa Raden
Beslut
Områdesnämnden Boo beslutar att översända stadsledningskontorets
tjänsteskrivelse som sitt yttrande till kommunstyrelsen med följande
förtydligande när det gäller prioritering av upprustning, underhåll och
återuppbyggnad av byggnader:
1. Uppförande av soprum i anslutning till, eller i en återuppbyggnad av, Långa
raden för att uppfylla de myndighetskrav som finns kopplade till
restaurangverksamheten.
2. Grundläggande upprustning för att tillse att Kils fisketorp står säkert och
kan användas.
3. Upprustning av lokalerna för ridverksamheten med tanke på att denna vänder
sig till den största mängden besökare på Velamsund.
4. Grundläggande upprustning av ladan i Knarrnäs, med intilliggande byggnader.
5. Återuppbyggnad av Långa raden i enlighet med det förslag som föreligger. Dock
anser inte ONB att fastighetskostnader som kan härledas till allmänna, kommunala
intressen ska belasta ONBs driftbudget för Velamsund.
Ärendet
Kommunstyrelsen beslöt vid sitt sammanträde den 31 maj att remittera frågan om
återuppbyggnad av den nedbrunna delen av Långa raden inklusive planerad
förlängning av byggnaden för soprum m.m. till Områdesnämnden Boo för yttrande. I
yttrandet ska detta projektet vägas mot de övriga investeringsprojekt avseende
Velamsund som finns i flerårsbudgeten.
Ansvarsfördelningen mellan kommunstyrelsen och områdesnämnden när det gäller
Velamsund är att kommunstyrelsen har en samordnande roll samt en roll som ägare
av kommunens mark och fastigheter. Beslut om investeringar i fastigheter ligger
på kommunstyrelsen. Områdesnämndens roll är förvaltare av naturreservatet i
Velamsund. Det är utifrån detta uppdrag som områdesnämndens yttrande avges.
Områdesnämnden beslutade den 13 april att inrätta ett särskilt utskott när det
gäller Velamsund. Det har föregåtts av en politisk arbetsgrupp som inrättades i
september 2003. Delegationen för utskottet omfattar att inom beslutade ramar och
mål fatta beslut i ärenden som förvaltare av naturreservatet Velamsund.
Delegationen gäller med den generella begränsningen att delegat inte får fatta
beslut i följande slag av ärenden:
· Ärenden som avser verksamhetens mål, inriktning, omfattning eller kvalitet,
· Framställningar eller yttranden till fullmäktige eller kommunstyrelsen liksom
yttranden med anledning av att beslut av nämnden i dess helhet eller av
fullmäktige har överklagats,
· Andra ärenden om de är av principiell beskaffenhet eller annars av större
vikt.
Med tanke på den andra generella begränsningen kan inte utskottet fatta beslut
om yttrande i denna fråga.
Fastigheter - status och behov av åtgärder
Den politiska arbetsgruppen har i sitt arbete genomlyst tillgångar i form av
natur, fastigheter, verksamheter och olika projekt. Det arbetet resulterade i en
slutrapport där det i en särskild bilaga fanns belyst mål och strategier för
verksamheter i Velamsund. Avsikten med att ta fram dessa mål och strategier var
att ge en grund för kommande beslut om utveckling av Velamsund och prioritering
av resurser. Givetvis är inte dessa mål och strategier huggna i sten utan måste
ses över kontinuerligt. Det är en av uppgifterna för det nyinrättade utskottet.
Vad som sägs i detta yttrande går att härröra till den genomlysning som den
politiska arbetsgruppen gjort samt de formulerade målen och strategierna.
Kommunen äger ett stort antal fastigheter i Velamsund, som har ett varierande
behov av upprustning. Några har större betydelse när det gäller utvecklingen av
Velamsund som naturreservat.
Knarrnäsladan
I den nordöstra delen i Knarrnäs ligger en relativt stor lada och ett lider.
Idag uthyrs ladan med korttidskontrakt som förråd till en privatperson. Ladan
har potentialer att utnyttjas betydligt bättre än idag. Verksamhet inom
omsorgerna, som idag finns i Kärrtorp, är intresserade av att använda ladan i
Knarrnäs som en bas för sin verksamhet, inte minst under vintertid. De personer
som har daglig verksamhet på Kärrtorp skulle som en del i denna kunna bidra till
upprustningen av Knarrnäs. Det förutsätter dock att kommunen gör vissa
grundläggande underhållsåtgärder på bl.a. tak och elsystem. Det intilliggande
lidret skulle kunna rustas till någon form av raststuga för de som går
Boo-leden. Upprustningen av Boo-leden har genomförts etappvis, och den sista
etappen kommer att slutföras i år och nästa år. Därmed blir leden betydligt mer
tillgänglig. Samtidigt pågår en uppdatering av märkning och skyltning av leden
från starten vid Boo Hembygdsgård i Orminge till gränsen mot Värmdö efter
Knarrnäs. Boo-leden blir därmed än mer intressant och attraktiv. Vidare är det
önskvärt att den djurhållning som idag finns i Kärrtorp, och eventuellt i
framtiden vid Knarrnäs, kan göras än mer tillgänglig för allmänheten.
Sammantaget kommer därmed området vid Knarrnäs att kunna vara till nytta för
allmänheten i mycket större omfattning än vad det är idag.
Kils fisketorp
Kils fisketorp uppfördes för ett antal år sedan. Beroende på att huset delvis
uppfördes på felaktigt sätt kan det inte nyttjas idag. Det finns en viss risk
för att huset kan rasa, och därför får man inte vistas inne i huset. Det krävs
en del grundläggande insatser för att tillse att huset står säkert och kan
användas. Vad huset sedan ska användas till finns det flera tankar om, och
åtgärderna för att iordningställa huset blir olika stora beroende på vilken
verksamhet som ska finnas i huset. Det har förts fram tankar om att den som hyr
huset skulle kunna stå för att iordningställa huset för det ändamål det ska
användas och underhålla detsamma, mot att hyran reduceras. Det kan säkert finnas
vinna-vinna-förhållande i en sådan lösning, och i detta yttrande görs ingen
värdering av om en sådan uppläggning är möjlig eller förnuftig. Det ligger på
Fastighetskontoret och ytterst kommunstyrelsen att värdera detta. Dock kan
understrykas att man måste vara mycket tydlig i vem som bär vilket ansvar. I de
pågående diskussionerna om nytt avtal med golfklubben är upprustningen av
Nilstorpet en huvudfråga.
Enligt arrendeavtalet har golfklubben ansvaret för att underhålla Nilstorpet,
men klubben anser att kommunen har ett ansvar för visst grundläggande underhåll.
Kils fisketorp skulle kunna komma till betydligt bättre användning än vad det
görs idag. Idag kan man enbart beskåda det utifrån. En möjlighet är att använda
det som kombinerad information och affär samt kanske något mindre museum. Med en
sådan utformning kan verksamheten till viss del ligga inom ramen för nämndens
uppdrag att förvalta och informera om Velamsund, och därmed skulle nämnden kunna
stå för del av hyran för den upprustade fastigheten. Detta kan innebära att
nämndens budgetram kan komma att behöva justeras.
Långa raden
I det förslag som föreligger för återuppbyggnad av Långa raden ingår
återskapande av den verkstadslokal som förstördes vid brand samt tillskapande av
ett lagerutrymme samt ett utrymme för sopor för främst restaurangens behov. Det
sistnämnda är ett myndighetskrav. Återuppbyggnaden är kostnadsberäknad till 2,5
mkr. Kommunens avskrivningskostnader täcks inte av de hyresintäkter man får in
av hyresgästerna. Därmed uppstår ett underskott som måste finansieras. Med tanke
på att de verksamheter som kommer att nyttja lokalerna är kommersiella, och det
inte finns någon direkt koppling mellan dessa och nämndens uppdrag som
förvaltare av naturreservatet, kan det inte ligga inom nämndens ansvar att
finansiera underskottet inom sin budgetram. Dock kan sägas att verksamheter i
Långa raden har stor betydelse för att kunna erbjuda allmänheten en mångfald av
verksamheter i Velamsund. En flyttning av affären till Kils Fisketorp som nämnts
skulle möjliggöra för restaurangen att bredda sin verksamhet, vilket skulle
kunna locka än fler besökare till Velamsund.
Lokaler för ridverksamheten
Kommunen äger de stall och lider som idag arrenderas av Nacka ridklubb.
Diskussioner pågår med Nacka Ridhus AB och Nacka ridklubb om nya avtal. Det
finns ett stort behov av underhåll på lokalerna. Ridverksamheten är ett viktigt
inslag i Velamsund, och är kommunens enda ridskola som vänder sig till barn och
ungdom.
Torpet Lugnet
Torpet Lugnet låg en gång på Boovägen. I samband med exploatering monterades
torpet ner och fraktades till Velamsund. Delar av byggnadsmaterialet ligger
under presenning, andra gör det inte, och totalt sett är de olika
byggnadsdelarna i dåligt skick. Det kan inte anses försvarbart att lägga ner
resurser på att bygga upp torpet, i förhållande till vilka relativt mindre
värden det skulle tillföra. Det bör därför fraktas bort.
Sammanfattande bedömning
Utifrån områdesnämndens roll som förvaltare vore det mest optimala att genomföra
viss grundläggande upprustning av ladan i Knarrnäs, insatser för att möjliggöra
användning av Kils Fisketorp, återuppbygga Långa raden samt avsätta resurser att
underhålla lokalerna för ridverksamheten. Därmed skulle Velamsund kunna
fortsätta att utvecklas enligt de mål och strategier som finns, och utgöra ett
än mer attraktivt område för allmänheten.
Stadsledningskontorets förslag till beslut
Områdesnämnden Boo beslutar att översända stadsledningskontorets
tjänsteskrivelse som sitt yttrande till kommunstyrelsen.
Handlingar i ärendet
Stadsledningskontorets tjänsteskrivelse 2005-06-08
Kommunstyrelsens beslut den 31 maj 2005 § 153
Yrkanden
Cathrin Bergenstråhle (m) med instämmande av Gunilla Grudevall-Sten (fp) och
Birgitta Persson (kd) yrkade att nämnden skulle besluta följande:
"Områdesnämnden Boo beslutar att översända stadsledningskontorets
tjänsteskrivelse som sitt yttrande till kommunstyrelsen med följande
förtydligande när det gäller prioritering av upprustning, underhåll och
återuppbyggnad av byggnader:
1. Uppförande av soprum i anslutning till, eller i en återuppbyggnad av, Långa
raden för att uppfylla de myndighetskrav som finns kopplade till
restaurangverksamheten.
2. Grundläggande upprustning för att tillse att Kils fisketorp står säkert och
kan användas.
3. Upprustning av lokalerna för ridverksamheten med tanke på att denna vänder
sig till den största mängden besökare på Velamsund.
4. Grundläggande upprustning av ladan i Knarrnäs, med intilliggande byggnader.
5. Återuppbyggnad av Långa raden i enlighet med det förslag som föreligger. Dock
anser inte ONB att fastighetskostnader som kan härledas till allmänna, kommunala
intressen ska belasta ONBs driftbudget för Velamsund."
Beslutsgång
Nämnden beslöt i enlighet med Cathrin Bergenstråhles yrkande.
Bertil Damberg (s), Anders Huzelius (s) och Dan Johansson (v) deltog inte i
beslutet.
Anteckningar
Cathrin Bergenstråhle (m), Åsa Eklund (m), Peter Zethraeus (m), Magnus
Plathin-Sturaeus (m), Börje Wessman (m), Gunilla Grudevall-Steen (fp) och
Birgitta Persson (kd) gjorde följande anteckning till protokollet:
"Vi föreslår att kommunen omgående gör en flerårsplan för iordningställande av
de byggnader som beskrivs i tjänsteskrivelsen.
Den nedbrunna keramikverksstaden kan alternativt inrymmas i Kils fiskartorp,
enligt förslag från keramikern själv.
Som förvaltare av Nackabornas naturreservat Velamsund anser vi att den breda
allmänhetens intressen bör prioriteras. Velamsunds ridanläggning är den enda
ridanläggningen i kommunen som är öppen för allmänheten. 1000 barn, ungdomar,
föräldrar och andra besöker anläggningen, varje vecka. Underhåll och upprustning
har oss veterligen inte skett kontinuerligt. Ridanläggningen bör därför stå näst
i tur då det gäller större fastighetsinsatser i Velamsund. Även dusch- och
omklädningsrummen i Magasinet bör fräschas upp och erbjudas ridskolans elever.
Många har allergiker i familjen och behöver därför kunna duscha och byta om
efter stallbesök.
Områdesnämnden Boo genomför nu upprustning av Booleden, en vandringsled genom
bl.a. Velamsundsreservatet. För att öka attraktiviteten för allmänheten bör
fastigheterna vid Knarrnäs lada renoveras och inredas t ex till raststuga och
toaletter. I Ladan kan djuren från Kärrtorpets omsorgsverksamhet få inhysas
under vinterhalvåret."
Den socialdemokratiska gruppen gjorde följande anteckning tillprotokollet:
"Vi socialdemokrater deltar för närvarande inte i beslut som rör Velamsund.
Bakgrunden är att den moderatledda majoriteten genom ett oblygt maktspråk
försökt utestänga partier som genom öppna och allmänna kommunalval erhållit
representation i Nacka kommunfullmäktige. Den grupp som tillsatts av
Områdesnämndens MAJORITET - och som alltså inte ens avsetts bestå av de i
nämnden representerade partierna - är därför för närvarande helt och på egen
hand ansvarig för de beslut som fattas i och för Velamsund."
<- Tillbaka
___
§ 125 Anmälningsärenden
...
6 Skrivelse från Victor Brott, ordförande Kummelnäs VF den 13 juni 2005 om
detaljplaneläggning av huvudvägarna i Norra Boo.
...
<- Tillbaka
___
|