Boo Områdesnämnd 2005-02-16
Detta är ett utdrag ur protokollet från Boo Områdesnämnd
2005-02-16 innehållande punkter som ansetts beröra Kummelnäs.
OBS!
- Utdraget innehåller inte alla punkter/paragrafer som föredrogs på mötet.
- I vissa fall har delar av punkter/paragrafer som inte berör Kummelnäs utelämnats.
- Vi kan inte garantera utdragets överensstämmelse med originalet.
- Originalet kan läsas i sin helhet hos Nacka Kommun.
Detta utdrag innehåller följande punkter:
<- Tillbaka
___
§ 14 Information om infartsparkering vid Rikets sal
Dnr ONB 2005/13-514
Beslut
Informationen noteras till protokollet.
Ärendet
Infrastruktur har informerat om ärendet i en skrivelse daterad 28 januari 2005.
Storstockholms lokaltrafik (SL) vill anlägga en ny infartsparkering i Boo vid
Rikets sal. Infartsparkeringen kommer att ligga nära busshållplats Boo
kommunalhus som har god busstrafik.
§ Marken ägs av Nacka kommun och ligger på prickmark i den gällande planen.
§ Planen medger att anlägga parkeringsplatser.
§ I gällande plan finns ett förbud mot utfart längs Värmdövägen. Dispens från
utfartsförbudet krävs för att kunna anlägga infartsparkeringen.
§ Marklov behövs.
§ Infartsparkeringen omfattar ca 20 platser.
§ Anläggningen byggs med medel från SL.
§ Ett avtal mellan SL och Nacka kommun ska upprättas.
Infartsparkeringens läge och trafiklösningen framgår av till skrivelsen bifogad
karta.
<- Tillbaka
___
§ 19 Utredning angående trafik och vägar i Norra Boo
Dnr ONB 2005/14-539
Beslut
Informationen noteras till protokollet.
Ärendet
Anna Galli från WSP redovisade den utredning angående trafik och vägar i Norra
Boo daterad december 2004, som WSP gjort på uppdrag av Nacka kommun.
Av ingressen till utredningen framgår att det i området pågår en successiv
förtätning och konvertering från fritids- till permanentboende. Inom området
pågår arbete med flera detaljplaner som ska ge förutsättningar för
permanentboende.
Utredningen syftar till att ge en helhetsbild av området bland annat när det
gäller trafiksäkerhet. Syftet är också att kartlägga och bedöma det framtida
kommunikationsbehovet både för persontrafik och för kollektivtrafik i hela norra
Boo och omfattar förslag till översiktlig trafikstruktur med förslag till
riktlinjer för att förbättra trafiksituationen för alla trafikantgrupper.
Utredningen är tänkt att ge ett bra planeringsunderlag när det gäller
trafiksäkerhet, framkomlighet mm inför pågående och kommande planläggning.
Nämnden tackade för informationen och noterade den till protokollet.
Anteckningar
Den moderata gruppen gjorde följande anteckning till protokollet:
"- Kollektivtrafiklösningen att dra in busstrafiken över Lövbergavägen i stället
för som nu Kummelnäs/Vikingshillsvägen är mindre lyckad. Den något matematiskt
begåvade kan räkna ut hur mycket tid det handlar om som ska göra restiden
kortare, sträckan är 1,5 km kortare -
en buss kör c:a 50 km/tim med 2 min tidsvinst.
Lövbergavägstraden passerar två dagis, dessutom är det 30-zoner på flera ställen
vilket gör att restiden blir längre.
Den största tankemissen är dock att man på det här viset tar bort möjligheten
att åka buss från hela Norra Boo till Sågtorpsskolan (där merparten av barnen
går i skolan).
Ett ganska dåligt genomtänkt förslag med andra ord.
Bättre är att bibehålla Kummelnäs/Vikingshillstraden som idag och låta buss 417
gå upp till Porsmosseverket och vända där.
- Trafiklösningarna i Kummelnäs söder om Grävlingsberg bygger helt på beräknade
trafikvolymer, trots att kommunen faktiskt gjort mätningar. Dessa mätningar
visar på c:a 100 fordonsrörelser per dygn på Drottningvägen resp. Viktoriavägen.
I WSP:s utredning uppskattar man trafikvolymen till det dubbla och beräknar
sedan framtida volymer till 500 fordonsrörelser per dygn. På det underlaget
baserar man sedan åtgärdsplanerna. Ett resonemang som med andra ord är helt
gripet ur luften.
- I samband med planläggningen för Kummelnäs söder om Grävlingsberg har kommunen
givit Länsmuseet i uppdrag att dokumentera och beskriva de värden som finns och
som bör bevaras i området. Länsmuseet nämner Drottningvägen som en av de mest
bevaransvärda vägsträckorna (WSP pekar ut den som genomfartsled att bredda och
förse med gångbana).
Länsmuseet lägger stor vikt vid grusvägarna. (WSP anser att alla vägytor skall
asfalteras) osv.
Bör man inte kunna förvänta sig att WSP skulle tagit större hänsyn till den
utredningen?"
<- Tillbaka
___
§ 21 Stora Höggarn
Beslut
Informationen noteras till protokollet.
Ärendet
Christer Rosenström chef för enheten Miljö, Folkhälsa & Säkerhet informerade i
ärendet.
Av informationen framgick följande:
I oktober 2004 informerade han nämnden om att NCC ville använda ön Stora Höggarn
som ligger i Höggarnsfjärden mellan Lidingö, Vaxholm och Nacka kommuner och hör
till Lidingö för mellanlagring och behandling av förorenade massor.
NCC skulle bli tvungen att ansöka hos Miljödomstolen om tillstånd enligt
Miljöbalken för att bedriva en sådan verksamhet.
En sådan ansökan var inte längre aktuell.
Christer Rosenström informerade om att Lidingö kommun nu i stället hade gett lov
för upplag av bergmassor från sprängning av farleden och även
strandskyddsdispens för detta till den 31 december 2008.
Nämnden tackade för informationen och noterade den till protokollet.
<- Tillbaka
___
§ 25 Detaljplan för Kummelnäs 1:494, 1:492 och 1:508, Thomasvägen
Dnr ONB 2004/96-214
Beslut
Områdesnämnden uppdrar åt Planenheten att upprätta förslag till detaljplan.
Ärendet
Planenheten har redovisat ärendet i en skrivelse daterad 8 februari 2005.
För de tre tomterna gäller detaljplan (DP 19) som fastställdes 1989. Den anger
bostäder i en våning men saknar utöver detta bebyggelsereglerande innehåll. Den
sammanlagda tomtarealen är ca 3000 m2.
Fastighetskontoret avser avyttra fastigheterna och har inkommit med ansökan om
planändring för att genom tillägg av planbestämmelse få en överensstämmelse med
intilliggande kvarter.
Underhand har det visat sig att en av tomterna eventuellt kan vara av intresse
att förvärva för en familj med ett handikappat barn. Nyligen har en planändring
gjorts för Kummelnäs 36:5, Frans Mobergs väg 15, för denna familjs räkning. När
planen, DP 333, vann laga kraft den 4 oktober 2004 lät fastighetsägaren meddela
att han inte längre var intresserad av att sälja tomten.
Nämnda familjs utrymmesbehov bedöms till 260 kvm + 30 kvm byggnadsarea i ett
plan. Förslagsvis kan den västra tomten utvidgas till ca 1100-1200 kvm och de
andra två minskas till ca 900 kvm vardera. Byggrätten för de mindre tomterna får
lämpligen en överensstämmelse med intilliggande kvarter d.v.s. en sammanlagd
bruttoarea om 200 kvm. Med hänsyn till tomternas storlek och topografi kan
byggrätten med fördel vara två våningar istället för en våning med
suterrängvåning.
På nämndens sammanträde den 26 januari 2005, § 9, återremitterades ärendet med
hänvisning till att avtal skall skrivas med familjen innan planenheten får i
uppdrag att påbörja planarbetet.
Innan arbetet med detaljplanen påbörjas avser planenheten att avvakta om
köpeavtal upprättas med familjen. Om avtal inte skrivs, avser planenheten att
fortskrida med planarbetet men med byggrätter om 200 kvm bruttoarea per
fastighet, samt bibehålla nuvarande fastighetsstorlek om ca 1000 kvm per tomt
Skäl till beslut
Detaljplaneförslaget är av begränsad omfattning och bedöms sakna allmänintresse
samt strider inte mot översiktsplanen. Förslaget föreslås hanteras som enkelt
planförfarande enligt plan- och bygglagens regler 5 kap 28 §.
Beslutsgång
Nämnden beslöt i enlighet med förslaget till beslut.
Anteckningar
Den moderata gruppen gjorde följande anteckning till protokollet:
"Vi förstår inte varför övriga partier var emot detta planförslag på förra
mötet! Vi tyckte då och vi tycker fortfarande att det är ett enkelt ärende där
alla fakta talar för ett bifall.
I dag finns ingen bruttoareabegränsning. När de tre tomterna nu
tomtgränsjusteras föreslås det bli två lite mindre tomter och en större tomt med
byggrätt i proportion till detta. Detta svarar väl mot översiktsplanen. Vi
moderater tycker att tjänstemannaförslaget är bra.
Vi reserverade oss mot de öviga partiernas återremiss förra nämnden som vi
tyckte var helt ologisk och vi ställde oss dessutom väldigt frågande till på det
sätt som återremissen formulerades. Kan man överhuvudtaget villkora en plan till
att enbart gälla för en viss familj men exkludera andra? Är detta lagligt? Och
vad är syftet med formuleringen?
Kommunen äger i dag dessa fastigheter och (s) och de andra vill teckna ett
bindande köpeavtal med en specifik familj innan de beviljar planen. Om familjen
sedan skulle vilja sälja fastigheten, vill (s) i enlighet med sitt resonemang
ändra planen då? Återigen vad finns det för underliggande motiv? Mycket
underligt resonemang!
Vi tyckte att det var ett bra förslag från början och kan bara beklaga den
försening övriga partier bidragit till i detta ärende."
Den socialdemokratiska gruppen gjorde följande anteckning till protokollet:
"Vid nämndens sammanträde den 26 januari i år tog socialdemokraterna,
kristdemokraterna och folkpartiet gemensamt initiativ för att lösa den uppkomna
frågan om detaljplaneläggningen i det aktuella ärendet på ett så förnuftigt och
pragmatiskt sätt som möjligt. Att som moderaterna utgå från, att alla beslut som
man inte själv tagit initiativ till inte bara är dåliga, utan som i det aktuella
fallet omöjliga, har än en gång visat sig vara en ofruktbar modell när det
gäller att skapa samförståndslösningar som syftar till att i en besvärlig
situation skapa en win/win-situation för alla inblandade.
Vi socialdemokrater vill därför uttrycka vår tillfredsställelse med att politik
också kan vara att ta ansvar. Att ta ansvar utan att hela tiden snegla över egna
kortsiktiga politiska vinster."
<- Tillbaka
___
§ 26 Detaljplan för fastigheten Kummelnäs 7:8, Västra Uppfartsvägen 1
Dnr ONB 2005/6-214
Beslut
Områdesnämnden ger Planenheten i uppdrag att påbörja planarbetet med enkelt
planförfarande samt att teckna avtal om plankostnaderna.
Ärendet
Planenheten har redovisat ärendet i en skrivelse daterad 31 januari 2005.
Ägaren till rubricerad fastighet har inkommit med en begäran om planändring för
att medge uppförande av en villa samt uthus/garage.
Fastigheten omfattas av områdesbestämmelser, Ob3. Dessa ger en
utbyggnadsmöjlighet för fritidshus till 45 m2 och 20 m2 uthus eller garage.
Fatigheten ligger inom område "A" i Planeringsstrategin för utvecklingsområden i
Boo. Område "A" har prioritet tre. Detaljplanearbete kommer tidigast att startas
upp 2008, vilket innebär att det inte kommer att finnas någon detaljplan förrän
tidigast ca 2013. Det föreligger inte någon akut sanitär olägenhet inom området
och många fastigheter är redan permanentklassificerade.
Området omfattas av riksintresset för kustområdet och skärgården. Hela Nackas
kust omfattas av riksintresset som sträcker sig ca 300 m upp på land. Dessutom
omfattas området av riksintresset för kulturmiljövården. Nackas norra kust
omfattas i sin helhet. Riksintressena skall skyddas i kommande detaljplaner.
Planenhetens bedömning
Inom områden som ska ingå i kommande detaljplaner föreslår planenheten i princip
alltid avslag för liknande ansökningar. Det är ofta olämpligt att föregripa det
kommande detaljplanearbetet genom att "rycka ut" en enskild fastighet som ges
möjlighet att bygga.
Mot bakgrund av att det kommer att dröja flera år innan en detaljplan kommer att
tas fram och att flertalet fastigheter inom området redan är
permanentklassificerade anser Planenheten dock att det kan vara lämpligt att
göra ett undantag från principen i detta enskilda fall.
Planenheten föreslår därför att detaljplanearbete skall sättas igång för att
möjliggöra uppförande av en villa med uthus/ garage på fastigheten.
Frågor som bör utredas i detaljplanearbetet
Under planarbetet skall byggnadens placering, storlek samt utformning
diskuteras. Riksintresset skall beaktas och tillgodoses. Inventering av för
landskapsbilden värdefulla träd skall göras, dessa skall skyddas i detaljplanen.
Samråd skall ske med samtliga berörda grannar.
Planförslaget, som är av begränsad omfattning, saknar allmänintresse samt ej
strider mot översiktsplanen, anses kunna hanteras med enkelt planförfarande
enligt plan- och bygglagens regler 5 kap 28§.
Yrkanden
Nils Ruus (s) yrkade avslag på förslaget till beslut.
Cathrin Bergenstråhle (m) yrkade bifall till förslaget till beslut.
Beslutsgång
Ordföranden ställde de båda yrkandena mot varandra och fann att nämnden beslöt i
enlighet med förslaget till beslut.
Reservationer
Den socialdemokratiska gruppen lämnade följande reservation till protokollet:
"Ärendet är av sådan principiell natur att vi i vår reservation vill upprepa vad
som föredragits i tjänstemannaförslaget:
" Inom områden som ska ingå i kommande detaljplaner föreslår planenheten i
princip alltid avslag för liknande ansökningar. Det är ofta olämpligt att
föregripa det kommande detaljplanearbetet genom att "rycka ut" en enskild
fastighet som ges möjlighet att bygga. Mot bakgrund av att det kommer att dröja
flera år innan en detaljplan kommer att tas fram och att flertalet fastigheter
inom området redan är permanentklassificerade anser Planenheten dock att det kan
vara lämpligt att göra ett undantag från principen i detta enskilda fall."
För oss socialdemokrater är detta ett djupt orättfärdigt beslut! Den
moderatledda majoriteten har till exempel helt nyligen kallblodigt avslagit
motsvarande ansökningar från fastighetsägare som själva bebott sin fastighet i
35 år. I det nu aktuella fallet bebyggs en fastighet där ingen tidigare bott.
Att många fastigheter i omgivningen permanentklassificerats är ett ytterst
tveksamt skäl till att bevilja undantag från viktiga principer. Vi
socialdemokrater utgår från att ärendet inte håller för en överprövning. Vi är
också övertygade om att berörda tjänstemän delar vår uppfattning. Ärendet är
ytterligare ett exempel på den arrogans som bara ett långvarigt maktinnehav
möjliggör."
<- Tillbaka
___
§ 36 Val av ledamot i Områdesnämnden Boos myndighetsutskott
Dnr ONB 2003/118-002
Beslut
Gunilla Grudevall-Sten (fp) väljs till ny ledamot i Områdesnämnden Boos
myndighetsutskott i stället för Lennart Grudevall (fp) som avsagt sig uppdraget.
Ärendet
Stadsledningskontoret har redovisat ärendet i en skrivelse daterad 16 februari
2005.
Lennart Grudevall (fp) som har blivit entledigad som 1:e vice ordförande i
Områdesnämnden Boo från den 1 mars 2005 har avsagt sig uppdraget som ledamot i
nämndens myndighetsutskott.
Folkpartiet har till ny ledamot i Områdesnämnden Boos myndighetsutskott
nominerat Gunilla Grudevall-Sten (fp) som från och med den 1 mars 2005 är 1:e
vice ordförande i Områdesnämnden Boo.
Beslutsgång
Nämnden beslöt i enlighet med förslaget till beslut.
Den socialdemokratiska gruppen och Bo Ericson (mp) deltog inte i beslutet.
<- Tillbaka
___
§ 39 Bussfil från Orminge centrum t.o.m. påfarten vid Värmdöleden
Gunilla Grudevall-Sten (fp) 26 januari 2005
Beslut
Nämnden noterar informationen till protokollet och lägger skrivelsen till
handlingarna utan åtgärd.
Ärendet
Gunilla Grudevall-Sten (fp) lämnade den 26 januari 2005 en skrivelse med
följande lydelse:
"Önskar få utrett om det finns en möjlighet att få till en bussfil från
Ormingecentrum/Q8 macken till och med påfarten vid Värmdöleden, alltså utmed
Ormingeleden. Har uppstått stora förseningar för bussarna sedan Södralänken
öppnades."
Direktör Mats Bohman påpekade att förslaget redan finns upptaget som ett projekt
i den investeringsbudget som nämnden just antagit.
Han föreslog att nämnden därför skulle lägga skrivelsen till handlingarna utan
åtgärd.
<- Tillbaka
___
|