Boo Områdesnämnd 2003-12-03
Detta är ett utdrag ur protokollet från Boo Områdesnämnd
2003-12-03 innehållande punkter som ansetts beröra Kummelnäs.
OBS!
- Utdraget innehåller inte alla punkter/paragrafer som föredrogs på mötet.
- I vissa fall har delar av punkter/paragrafer som inte berör Kummelnäs utelämnats.
- Vi kan inte garantera utdragets överensstämmelse med originalet.
- Originalet kan läsas i sin helhet hos Nacka Kommun.
Detta utdrag innehåller följande punkter:
<- Tillbaka
___
§ 299 Investeringsbudget 2004, Områdesnämnden Boo
Beslut
Områdesnämnden fastställer förslaget till investeringsbudget 2004 men låser
endast medlen för att förbättra trafiksäkerheten vid Boo Gårds skola.
Ärendet
Direktör Mats Bohman och controller Barbro Moegelin har redovisat ärendet i en
skrivelse daterad 2003-11-24.
Ramen för investeringsbudgeten avseende år 2004 har fastställts av
kommunfullmäktige den 24 november 2003 till 6,2 mkr. På grund av kommunens
ekonomiska situation har ramen i förhållande till den av nämnden begärda
investeringsramen minskats med 5,5 mkr.
Staben för nämndstöd har upprättat ett förslag till fördelning av
investeringsmedel. Fördelningen av nämndens investeringar framgår av
nedanstående specifikation med kommentarer.
Förslag till åtgärder
På grund av att kommunens ekonomiska situation förändrades radikalt under 2003
kunde få arbeten startas och förberedas på ett optimalt sätt. Den kanske
viktigaste aspekten beträffande nedskärningarna gäller i vilken mån planering av
kommande ombyggnadsprojekt kan bedrivas.
Arbetena med att förbättra trafiksäkerheten vid Boo Gårds skola kunde inte
sättas igång under 2003 p.g.a. det uppkomna ekonomiska läget under våren.
Trafiksituationen är inte helt tillfredsställande för yngre skolbarn och
förberedelser för projektet har därför pågått under 2003. Ansökan om statligt
bidrag har ånyo inlämnats inför beslut under 2004. Generellt gäller att statligt
finansierade projekt skall vara färdigställda samma år som projektbidraget
beslutats.
Nämnden har tidigare uttalat att situationen vid Backeboskolan tillhör kategorin
av projekt av mer prioriterad karaktär. Då arbetena med trafiksäkerheten vid
Backeboskolan innehåller andra frågor som måste lösas innan ev. bygghandlingar
för vägområdet kan tas fram är det inte möjligt att prioritera detta projekt
under 2004.
Inom vägområdet kan skönjas att asfaltsbeläggningen slits snabbare jämfört med
tidigare undersökningar från 1998. Det årliga behovet för att vidmakthålla
kapitalprojekt bedöms vara cirka 3 milj kr. I årets budget föreslås att
fotgängarnas säkerhet prioriteras vilket medför att beläggningsarbeten skjuts
till 2005 och framåt.
Utrymmet i budgeten 2004 medger inte heller åtgärder för att omhänderta
dagvatten eller att utföra förnyelse av belysning inom vägar och parker.
Under 2001 beslöt områdesnämnden att nyttja beviljat statsbidrag för
funktionsanpassning av ett flertal busshållplatser. Arbetet med att anpassa den
offentliga miljön är lagstadgad och senast 2010 ska den offentliga miljön vara
så förbättrad att människor med funktionshinder inte ska hindras i sin vardag.
Behovet av stimulerande lekplatser i Boo fortsätter. Det årliga behovet för att
hålla samtliga lekplatser intakta bedöms uppgå till minst 300 tkr. Under året
bör arbetet med att förbättra säkerheten vara prioriterat men även nya
lekredskap behövs för att få stimulerande miljöer.
Nämnden föreslås investera i gång- och cykelvägar samt trottoarer vid Boo Gårds
skola och Sågtorpsskolan (förbindelse norrut mot Rensättra) om sammanlagt 2,3
milj kr. Säkerheten vid korsningen Mensättravägen - Norrholmsvägen föreslås
förbättras med trafiksignalerat övergångsställe. Övriga trafikljussignaler byts
ut enligt underhållsplan. Det totala utrymmet för trafiksäkerhet föreslås uppgå
till 800 tkr. Därutöver föreslås att 500 tkr reserveras för förbättringar inom
kollektivtrafiken.
P.g.a. den kärva kommunalekonomin får flera renoveringar och upprustningar av
sportanläggningarna skjutas framåt i tiden. Under 2003 har arbeten för att lägga
konstgräs på Bovallen pågått. Vallen har även fått ny belysning. Medel för 2004
(1 000 tkr) är till för att betala ökade kostnader för investeringen från 2003
och betala resterande del av belysningen.
Det som är mycket akut är sargen på Björknäs IP. Denna måste bytas ut p.g.a.
ökad risk för personskador. Nämnden föreslås reservera 800 tkr för utbyte av
sargen. Till detta tillkommer behov av upprustning av bollplaner och
motionsspår. Även äldre ungdomar och vuxna är i behov av rörelse: Därför
föreslås att motionsspåret i Krokhöjden rustas under 2004.
Reinvesteringar och skydd och säkerhet
Vägar och trafiksäkerhet 2 600 tkr
Planerade projekt
Väg, park och idrott 3 600 tkr
Totalt 6 200 tkr
Förslag till beslut
Områdesnämnden fastställer förslag till investeringsbudget 2004.
Yrkanden
Susann Fogelström (m) yrkade att områdesnämnden skulle fastställa förslaget till
investeringsbudget men endast låsa medlen för att förbättra trafiksäkerheten vid
Boo Gårds skola.
Anders Huzelius (s) yrkade följande:
Socialdemokraterna yrkar att ytterligare investeringsmedel tillförs Boo
Områdesnämnd, enligt vårt budgetförslag i Kommunfullmäktig. Vår första
prioritering är att vi skyndsamt bygger gång- och cykelbana efter Kummelnäsvägen
enligt det förslag vi lagt tidigare under året.
Beslutsgång
Ordföranden ställde först proposition på sitt eget yrkande och fann att nämnden
hade beslutat i enlighet med det.
Därefter ställde hon proposition på Anders Huzelius tilläggsyrkande och fann att
nämnden hade avslagit det.
Votering begärdes och verkställdes.
För avslag på tilläggsyrkandet röstade Susann Fogelström (m), Åsa Eklund (m),
Peter Zethraeus (m), Magnus Plathin-Sturaeus (m), Lennart Grudevall (fp),
Gunilla Grudevall-Sten (fp) och Birgitta Persson (kd).
För bifall till tilläggsyrkandet röstade Bertil Damberg (s) och Anders Huzelius
(s).
Nämnden beslöt med 7 röster mot 2 att avslå tilläggsyrkandet.
Dan Johansson (v) deltog inte i beslutet med hänvisning till Vänsterpartiets
budgetförslag i Kommunfullmäktige.
Bo Ericson (mp) deltog inte i beslutet med hänvisning till Miljöpartiets
budgetförslag i Kommunfullmäktige.
Reservation
Den socialdemokratiska gruppen lämnade följande reservation till protokollet:
"Den av den moderatledda majoriteten beslutade investeringsbudgeten motsvarar,
som vi socialdemokrater ser det, inte på långa vägar de behov som föreligger. Då
den moderatledda ledningen av Nacka kommun under en lång rad år misskött
kommunens ekonomi, är det naturligt inte möjligt att idag och under ett enskilt
år återställa nödvändig investeringsnivå. För majoriteten av kommunens invånare
torde det dock stå klart att kommunen saknar all framförhållning när det gäller
så enkla saker som säkerhet och skötsel i våra gemensamma utrymmen som lekparker
och på idrottsplatser.
I stora delar av kommundelen Boo finns inte ens några gemensamma utrymmen i form
av parker, lekparker etc. På motsvarande sätt kräver hela Orminge centrum en
rejäl anpassning till rådande förhållanden, liksom andra nödvändiga
investeringar i förskolor, skolor, bostäder, infrastruktur etc, etc.
För att kunna hålla en av landets lägsta skattesatser och genom att sälja ut
stora delar av kommunens tillgångar, har den moderatledda ledningen för Nacka
inlett en standardsänkning av kommunens ansvar som är otillfredsställande.
Socialdemokraterna anser att ansvaret för infrastruktur, som allmän platsmark
och vägar, är en kommunal angelägenhet, liksom vår gemensamma trafikmiljö och
har därför avsatt 5 miljoner kronor till dessa ändamål. Det är för oss
självklart att beslut omedelbart måste fattas om att sanera bort de värsta
trafikfällorna och då de som främst utgör faror för våra barn. Inte ens en
misskött ekonomi för stå hindrande i vägen. Det är därför självklart att den
moderatledda majoriteten med lite god vilja kunnat gått oss socialdemokrater
till mötes och tillsammans med miljö- och vänsterpartiet ha avsatt nödvändiga
medel för att fortsätta dragningen av gång- och cykelbana på Kummelnäsvägen från
Boo prästgård och till Rotkärrsskogen. Främst för att undvika framtida men i
form av möjliga skador, men också i förbättrad livsmiljö och kvalitet för många
människor.
Vi reserverar oss därför mot den av majoriteten beslutade investeringsbudgeten
till förmån för eget tilläggsyrkande och med hänvisning till socialdemokraternas
förslag i kommunfullmäktige."
<- Tillbaka
___
§ 307 Information om detaljplan för Kummelnäs 11:118 m.fl. Porsmosseverket
Dnr KFKS 1999/146
Komplettering till startpromemoria med program
Beslut
Områdesnämnden noterar informationen till protokollet.
Ärendet
Planhandläggare Anna Kuling informerade i ärendet med stöd av skrivelse daterad
2003-11-17. Av informationen framgick bl.a. följande:
Fastighetsägaren Nacka kommun har begärt planändring för Porsmosseområdet.
Startpromemoria med program för detaljplanearbete godkändes av Kommunstyrelsen
den 21 augusti 2000. Enligt startpromemorian är syftet med detaljplanearbetet
"Att skapa ett område för dels småindustri och kontor och dels för bostäder."
Den 27 augusti 2003 presenterades en idéskiss över området, som under sommaren
2003 utarbetats av en praktikant på Miljö & Stadsbyggnad. Skissen har under
hösten 2003 vidareutvecklats till föreliggande komplettering av tidigare
start-PM och program.
Förslaget till markanvändning, som ska ligga till grund för kommande detaljplan,
innehåller blandad bebyggelse med mindre flerfamiljshus, grupphusbebyggelse,
enfamiljshus, äldreboende, barnstuga/förskola samt lokaler för
småindustri/hantverk. Integrerat i detta ingår ytor för rekreation och umgänge.
Porsmosseverket togs i drift tidigt 70-tal och har fungerat som lokalt
reningsverk till 1999. Avloppsreningsanläggningen är numera tagen ur drift och
avloppsvattnet leds via sjöledningar till Käppalaverket på Lidingö.
Området planeras för bostäder och hantverk/verksamheter. En blandad bebyggelse
innehållande flerbostadshus, gruppbebyggelse, friliggande bostäder, barnstuga
samt lokaler för hantverk/verksamheter föreslås. Det finns även möjlighet att
inrymma äldreboende. Integrerat i detta ingår ytor för rekreation och umgänge.
Förslaget är upprättat med hänsyn till befintliga anläggningar och till
landskapsbilden.
Det nedlagda reningsverkets byggnader är intressanta, om än inte omistliga, och
lämpar sig för verksamheter som inte medför omfattande tung trafik eller
miljöstörningar. Förslaget ger möjlighet att bevara en del av dessa byggnader.
Speciellt de runda tegelbyggnaderna, i den östra delen av området, har en mycket
originell utformning och placering och kan vara användbara för
hantverk/verksamheter. Även några av de byggnader som ligger strax söder om ovan
nämnda, kan bevaras. De kan eventuellt
kompletteras med nya byggnader och bilda ett område för hantverk/verksamheter.
Pumphuset, som ligger i områdets nordvästra del intill Lövbergavägen, sparas då
det fortfarande är i drift. De befintliga villorna och fritidshusen som ligger
inom planområdet kompletteras med nya bostäder.
I den norra delen av området, på Rensättravägens södra sida, föreslås områden
med flerbostadshus i 2-4 våningar. I dalgångens norra del föreslås en barnstuga
med 2 avdelningar samt tillhörande gård för lek. Mellan barnstugan och
hantverksbebyggelsen föreslås flerbostadshus alternativt gruppbebyggelse i 2
våningar. I områdets sydvästra del föreslås friliggande bostadshus, utmed
Lövbergavägen. Utmed hela Rensättravägens östra sida föreslås friliggande
bostäder och gruppbebyggelse i 2 våningar.
Dalgången i områdets mitt föreslås vara öppen i den södra delen vilken även
skuggas av branten. Den djupa bassängen i områdets mitt föreslås fyllas igen och
ge utrymme för bostäder och natur.
Så mycket som möjligt av den befintliga vegetationen bör sparas. Flertalet av de
fina ekarna och lönnarna kommer att sparas. Stora träd ska i största möjligaste
mån sparas och kompletteras med nya träd.
Norr om Rensättravägen, i områdets norra del, föreslås befintlig vegetation
sparas som naturmark. Hela det branta stråket i områdets södra del sparas som
naturmark. Det fina skogsbrynet, i områdets mittdel, föreslås sparas som ett
grönområde mellan de nya bostäderna.
Torpet Annelund i områdets norra del föreslås bevaras.
Den grundare runda bassängen föreslås utformas som en allmän lekplats inom
området. Den befintliga byggnaden i dalgångens sydvästra del föreslås rivas och
ersättas med en bollplan.
Konsekvenser på omgivningen p.g.a. buller och luftföroreningar mm från
föreslaget verksamhetsområde ska studeras närmare under planarbetet. Gränsvärden
för immissioner kommer att anges i planbestämmelserna för verksamheten.
Konsekvenserna för miljön ska beskrivas i en särskild miljökonsekvensbeskrivning
(MKB) hörande till detaljplanen. Som en del av MKB:n ska även hälsokonsekvenser
beskrivas i en hälsokonsekvensbeskrivning (HKB).
Bebyggelsen inom planområdet beräknas ge upphov till cirka 350 fordon/dygn.
De vägar som förblir trafikerade inom området är Lövbergavägen och
Rensättravägen. Eventuellt kan Rensättravägen stängas för genomfartstrafik
österut.
Angöring till planerad bebyggelse anordnas från de befintliga vägarna inom
området samt från en nybyggd gata från Lövbergavägen, som betjänar ny bebyggelse
mitt i området.
En gång- och cykelbana planeras att utmed Lövbergavägen norra sida.
Rensättravägen kompletteras med en gångbana. Ett internt gång- och cykelstråk
planeras genom dalgången i öst-västlig riktning knyter samman planområdet med
Lövbergaviken i väster samt Kummelvägen i öster, vilken leder ut till Sågsjön.
En exploatering av planområdet kan ge underlag för en förbättrad kollektivtrafik
i närområdet.
Erforderlig parkering ska anordnas i anslutning till varje bebyggelsetyp och
verksamhet.
Området ska anslutas till kommunens vatten- och avloppsnät. VA-försörjningen
behöver byggas ut i området. Dagvattnet inom planområdet förutsätts omhändertas
lokalt (LOD).
Miljöstation för hushållssopor, tidningar, m.m. ska anordnas inom planområdet.
Ett område för placering av en 3G-mast reserveras inom planområdet. En lämplig
placering är på höjden i områdets sydvästra del, intill Lövbergavägen.
Kommunen äger marken inom området förutom två villafastigheter och ett
grönområde. Kommunens avsikt är att sälja fastigheter till enskilda respektive
till exploatörer via markanvisningstävling. Nacka kommun ska vara huvudman för
allmänna anläggningar.
Kostnader för upprustning av vägarna mm fördelas enligt plan- och bygglagens
regler på dem som har nytta av upprustningen, d.v.s. fastighetsägarna inom
planområdet. Fastighetsägarnas kostnader för anslutning till det kommunala
vatten- och avloppsnätet baseras på den för hela kommunen gällande VA-taxan.
Programarbetet bedrivs av Miljö & Stadsbyggnad i samarbete med övriga berörda
förvaltningar, samt i samråd med länsstyrelsen, fastighetsbildningsmyndighet,
berörda grannar och föreningar inom området.
Preliminär tidplan:
Samråd 1:a kvartalet 2004
Utställning 3:e kvartalet 2004
Antagande 4:e kvartalet 2004
Områdesnämnden tackade för informationen och noterade den till protokollet.
Susann Fogelström (m) deltog p.g.a. jäv inte i handläggningen av ärendet.
<- Tillbaka
___
§ 315 Anmälningsärenden
...
2 233 299/2002 och 221 0007/2002Kummelnäs 1:178Länsrättens dom 20.11.2003 ang
överklagande av Länsstyrelsens beslut 10.1.2003 att avslå överklagandet av
nämndens beslut om bygglov, byggnadsavgift och rivningsföreläggande.Länsrätten
avslår överklagandet.
3 221 0007/2002 och 233 299/2002Kummelnäs 1:178Länsrättens dom 20.11.2003 ang
tilläggsavgift.Länsrätten förpliktar fastighetsägarna att solidariskt betala 15
000 kr i tilläggsavgift.
...
9 Skrivelse från Mats Limnefelt till Susann Fogelström skickad den 17 november
2003 ang detaljplan för Björnberget och svar från Susann Fogelström och Mats
Bohman daterad 24 november 2003.
...
<- Tillbaka
___
|